tirsdag 6. september 2011

Tutorial på Koffert


I bladet "Magnolia Ink. Magazine" nr. 3 2011 er det en tutorial på en søt, liten koffert. Den var så fin at jeg prøvde meg på en. Jeg legger ut en tutorial her slik at dere kan prøve dere på en også :)

(Jeg bruker tommer/inches i denne tutorialen! du kan f.eks. bruke skjærebrettet ditt som linjal hvis du ikke har en vanlig linjal med tommer/inches!)

 Start med å skjære ut to like store biter som skal være 7" x 6". Jeg anbefaler å bruke tykt papir til dette siden dette kommer til å bli selve kofferten/eska. Her har jeg brukt 300 grams akvarell-papir.

 Så lager du brettekanter på begge bitene, 1" inn på alle sidene på begge bitene.
(Du kan enten bruke et score-board/score-pal eller en falseben med linjal som jeg har brukt her)

 Klipp deretter inn 1" på alle hjørnene som jeg har gjort her.

Lim inn "flappene" slik at det blir en eske.

 Her ser du mine to esker. Nå må du klippe ut en mindre bit som er 2" x 5". Lag brettekant 1" inn på langsiden/midt på biten som på bildet.

Lim så fast mønsterpapir på eska og svert kantene hvis du ønker det!
Her har jeg svertet kantene med Distress ink Vintage foto.
Nå trenger du 8 utstansede sirkler som er 2".
Du kan f.eks. bruke en utstanser/punch, Slice-maskin, spellbinders osv. Har du ikke noen av delene kan du lage en sirkel på datamaskinen og skrive den ut, lage en mal og klippe. Eventuelt bruk en passer!

Nå bretter du alle sirklene slik som på bildet. 
Deretter klipper du bort en del av rundingene slik som på bildet.

 Her ser du alle de 8 rundingene mine ferdigklippte.

 Biten du klipte ut i sted, den som var 2" x 5" og som du bøyde i midten skal nå limes inni bunnen på hver eske slik at eskene henger sammen og danner en "koffert".


Påfør litt lim (her ble det litt mye...hehe) på en runding og lim den fast på hvert hjørne på kofferten.
Her ser du litt bedre hva jeg mente med å lime på sirklene på hjørnene ;)

Nå har jeg limt på alle sirklene og slik ser kofferten/esken ut foreløpig.



Nå lager du fire remser som er ca. 16 cm lange og ca. 1,5 cm brede. Disse skal se ut som reimer på kofferten, så du kan jo bruke silkebånd eller noe i den dur i stedet!

Her er kofferten ferdig til pynting!


LYKKE TIL :)







4 kommentarer:

  1. Tusen takk for at du la ut malen. Nå har jeg laget min egen lille koffert :-)

    SvarSlett
  2. Den var kjempefin :0) tusen takk for at du la ut malen på den :0)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...